Blog

Waarom?

Weerstand. Daar heb je vast wel eens last van. En nee, het gaat hier niet over jouw weerstand tegen de komende griepepidemie. Het gaat over jouw weerstand in communicatie, in de relatie met anderen. We hebben allemaal wel eens zo’n moment dat we de ander zo slecht begrijpen, dat we ons zo ver van de ander verwijderd voelen, dat we irritatie voelen. Irritatie over hoe de ander doet, over hoe de ander denkt. Het is die irritatie die ervoor zorgt dat het gesprek direct van toon verandert en misschien zelfs wel van inhoud. Kortom: er ontstaat ruis die geslaagde communicatie in de weg staat.

Waar komt die weerstand eigenlijk vandaan? En waarom vinden wij het zo ontzettend moeilijk om hiermee om te gaan? Dit heeft alles te maken met ons patroon van normen en waarden. Met wat wij normaal vinden en een ander misschien helemaal niet. Onze normen en waarden worden op subtiele wijze opgebouwd door onze omgeving. Dit begint vanaf de dag dat we worden geboren en is rond het begin van de tienerjaren voltooid. Vanaf dat moment denken wij te weten wat goed is en wat fout en ontstaat er weerstand als iemand buiten onze lijntjes kleurt.

Iedereen die kleine kinderen in de buurt heeft, weet dat dit ons is aangeleerd. Kleine kinderen willen niets liever dan ontdekken. Is iets anders dan anders? Dan trekken ze erop uit om te achterhalen wat het is en wat ze er mee kunnen. Ze stellen vragen, eindeloos. De leeftijd rond 3 en 4 jaar wordt niet voor niets de “waarom-fase” genoemd. Waarom doe jij zus? En waarom doen zij zo? Door het stellen van vragen worden kinderen niet alleen veel wijzer, ze staan ook veel meer open voor nieuwe mensen en situaties. Ze nemen niets zomaar aan voor waar. Ze vinden het heel normaal dat er een uitleg bij wordt gegeven

Even terug naar de weerstand in communicatie. Je kunt je voorstellen dat deze in communicatie tussen verschillende culturen nogal eens de kop op steekt. Waarden en normen wijken af, hetgeen resulteert in ander gedrag. Gedrag waar wij nogal snel een etiketje “goed” of “fout” op plakken. Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat de weerstand in deze situatie wordt omgezet in iets positiefs? Juist! Door te vragen!

Maak het nieuwsgierige kind in je wakker en stel eens een lekker kritische vraag! Waarom zou je iets moeten vinden van het feit dat de directeur in het bedrijf waar je zaken mee doet alle beslissingen in zijn eentje lijkt te nemen? Je hoeft er niets van te vinden. Maar je wil wel graag begrijpen hoe dit werkt. De beste manier om erachter te komen is door jouw verwondering te delen met je gesprekspartner en te vragen om een uitleg. Wedden dat die meteen komt?

Volwassenen stellen veel te weinig vragen. Wij oordelen liever. Maar door te oordelen blijft jouw wereld zo klein als jouw eigen in-group. Wil je graag verder kijken dan jouw eigen, vertrouwde omgeving? Wapen je dan met een gezonde nieuwsgierigheid. Vraag! Naast het feit dat je daar veel effectiever door gaat communiceren, levert het je ook nog eens heel veel nieuwe informatie op!

Wil je graag weten waarom ik je dit allemaal verteld heb? Of wil je weten wat ik je op basis daarvan te bieden heb? Of is er iets anders dat je graag zou willen weten? Vraag het me dan gerust! Ik sta altijd open voor nieuwsgierige mensen.


Hilde Ellerbroek, hilde@universale-training.nl, www.universale-training.nl

 

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment