Blog

Het oordeel

Gevoel krijgen bij andere culturen. Het klinkt misschien nogal soft. Maar in een wereld die een steeds grotere nadruk legt op tegenstellingen kan een beetje interculturele sensitiviteit geen kwaad. Want de wereld bekijken zonder er direct een oordeel bij te vellen of zelfs te voelen blijkt voor veel mensen lastig, zo niet onmogelijk.


En juist (voor)oordelen zorgen voor een nog verdere uitvergroting van de tegenstellingen. En tegenstellingen vormen een slechte basis voor zakendoen. Iedere goede verkoper weet dat het van het grootste belang is om de overeenkomsten en gemeenschappelijke doelen te benoemen in een zakelijke onderhandeling. Maar hoe doe je dat als je iedere dag niets anders hoort dan woorden als: bedreiging, angst, moslimterrorisme en koude oorlog?

Dan zit er maar één ding op: vorm je eigen beeld van de werkelijkheid! Want jouw werkelijkheid is de bril waarmee je de rest van de wereld bekijkt. En wil je, ook in je buitenlandse zakelijke contacten, op zoek naar de overeenkomsten, dan zul je allereerst je vooroordelen over die ander moeten laten vallen. Klinkt eenvoudig toch?


Voor veel mensen is het lastig om een situatie in te gaan, zonder deze eerst te beoordelen. Op zich niets mis mee. Maar het blijft vaak niet bij beoordelen. Wij zijn het steeds meer gewend om door te slaan naar veroordelen. En daar zit nu precies de zere plek: het is juist de bedoeling om een situatie te bekijken en te handelen naar wat je ziet. Helaas handelen veel mensen niet naar wat ze zien, maar naar wat ze denken te zien. En dat komt het succes van de communicatie niet ten goede.

Gelukkig is het niet heel moeilijk om te leren anders naar situaties te kijken. Het begint namelijk allemaal bij jezelf. Ga maar eens na als je vanavond naar het Journaal kijkt: zie jij alleen wat je ziet? Of voel je er iets bij? Zet het geluid eens uit. Ook in het commentaar van de presentator liggen namelijk waardeoordelen verscholen. En luister nu eens naar je gevoel. Vraag je daarbij steeds af: waarom voel ik dat? Het antwoord op die vraag ligt in jezelf, niet bij Poetin of Trump.

Als je het bovenstaande toe kunt passen in jouw zakelijke onderhandelingen, dan is succes verzekerd. Daarom geven wij op 10 maart aanstaande een workshop Grenzeloos Communiceren. Omdat iedereen anders is en omdat juist dat het internationaal zakendoen zo leuk maakt.


Kom jij ook? Kijk op www.universale-training.nl voor meer informatie of stuur een mailtje naar hilde@universale-training.nl